08:59 | 22 decembrie, 2024

Greve de camioane din Moldova. Parțile secrete ale problemei.

Greve de camioane din Moldova. Parțile secrete ale problemei. фото 2
De o săptămână încoace, reprezentanții companiilor de transport implicate în transportul de mărfuri în străinătate organizează greve, blocând rutele naționale, cerând o soluție la problema actuală. Care este exact problema? Totul este simplu, autorizația care dă dreptul de a transporta mărfuri în Rusia s-a încheiat. Produsele destinate transportului se deteriorează, șoferii rămân fără muncă, datoriile cresc. Muncitorii din transport au apelat atât la Ministerul Economiei, cât și la Președinte, dar „lucrurile sunt încă acolo”, blocarea pistelor este ultima lor decizie disperată.
Ce este în neregulă cu aceste autorizații? De ce au dispărut brusc? Ar fi logic să înțelegem cum au apărut. Totul a început cu faptul că Moldova a introdus taxe pentru tranzitul vehiculelor ruse prin țară. Rusia ca răspuns a introdus o restricție la importul de produse din Moldova, iar la începutul anului a emis doar 15 mii de autorizații. Ministerul Economiei a eliberat aceste autorizații companiilor de transport care le-au aplicat în mod nelimitat și nu au monitorizat în niciun fel dacă autorizația a fost utilizată sau nu.
Se pare că astăzi autorizația s-a încheiat, dar mulți dintre cei care le-au primit nu au folosit dreptul de export și le „păstrează”. În țară s-a format o piață ilegală de „permisiuni” (așa-numita autorizație de șofer). Cel mai „ciudat” dintre cei care știau că cantitatea era limitată, a ridicat câteva, nu în scopul exercitării dreptului la export de produse, ci în scopul comerțului și veniturilor viitoare din vânzarea de „permisiuni”. Așa-numita afacere „pe hârtie”.

După cum s-a dovedit, ministrul Economiei, Brînzan, a apelat la partea rusă pentru a rezolva actuala criză, dar tot ce a reușit să obțină a fost să „elimine” alte 1250 de autorizații, care, desigur, nu ar fi suficient pentru toți transportatorii de mărfuri de produse agricole. Și încă nu se știe câți dintre ei vor „pleca” pe piața neagră a „permisiunilor”.
Același Brînzan a spus că Rusia este gata să aboleze complet restricțiile și să înlăture necesitatea acestor autorizații notorii dacă Moldova anulează taxa pentru tranzitul transportului rus prin Moldova. Și probabil că acest lucru ar fi posibil dacă Guvernul ar fi competent și nu și-ar da demisia.
Acum se dovedește că nu există nimeni care să vorbească cu Rusia despre acest lucru și până la apariția unui nou Guvern funcțional, camionetarii vor fi în continuare într-o situație de criză, iar blocarea autostrăzilor nu își va rezolva problemele.

Aici, autoritățile moldovene au fost și mai norocoase că Moldova nu era Bolivia, unde minerii, nemulțumiți de noile legi ale muncii, au blocat autostrăzile, i-au luat ostatic și apoi l-au omorât pe viceministrul de Interne care a venit la ele pentru negocieri. Desigur, aceasta este o tragedie separată a autorităților boliviene, care a provocat acțiuni sângeroase de numeroase arestări de atacanți, o confruntare puternică între atacanți și poliție, în loc de o soluție de compromis la probleme.
Și pentru ca Moldova să nu se transforme în Bolivia, Guvernul care funcționează, deși în modul „Offline”, ar trebui să se grăbească să ia toate măsurile posibile pentru ca criza politică să nu conducă la una economică.

Комментарии 0

Зарегистрируйтесь или войдите, чтобы оставить комментарий (сейчас комментариев: 0)